U posljednje vrijeme, jedna od najatrktivnijih tema jeste novi standard promjera MTB točkova. Gledajući XC utrke svjetskog kupa pojedinci u našoj raji su „odoka“ primjetili da su pojedini točkovi osjetno veći od standardnih 26”, ali isto i toliko manji od 29”. zaključak je bio da imamo novi, 27,5” standard 🙂
U biti nismo puno pogriješili, zaista se radi o novom standardu, čak ni ime nismo kardinalno pogriješili, ali ćemo u nastavku ovog teksta ipak koristiti formalnu terminologiju po kojoj je novi standard poznat kao 650b.
O čemu se radi?
Ukratko, radi se o novom standardu promjera MTB točkova kako bi se postigao optimum efekta i mogućnosti koje imaju 26” i 29” promjeri. Dobro je poznato da su se za najveći dio primjene u XC-u 29” točkovi pokazali kao neprikosnoveni jer mnogo lakše, brže i udobnije savladavaju manje prepreke i neravne terene, čak i sa osjetno manjim hodom suspenzije. S druge strane, mana večih točkova jesu lošije maneverske sposobnosti na tehničkim dionicama (iako to večina rekreativaca ne može ni primjetiti), inertnost te nešto veća masa.
Na stranu taj aspekt mase, najbitniji razlog zadržavanja 26” standarda jeste upravo bolja upravljivost na tehničkim dionicama. Zbog toga ne možemo očekivati kroz par godina da gledamo DH utrke na „najnerima“. Upravo zbog ovih razloga, uvodi se novi, nazovimo ga hibridni, standard 650b. Cilj je bio jednostavan: pokušati objediniti prednsoti i većih (29”) i manjih (26”) točkova.
Kako je sve počelo?
Inače, priča o ovom hibridnom standardu je počela još početkom 2007. godine kada je konstruktor Kirk Pacenti predstavlja prvi hardtail bajk sa 650b točkovi na koje je montirao ručno prerađene WTB 26 gume. Nedugu posle toga, uslijedile su prve viljuške koje su podržavale veći promjer točkova a onda i prve gume u slobodnoj prodaji.
Krajem 2007. na tržištu su dostupni i obručevi novog promjera. Ipak, priča o novom standardu postaje interesantna tek probojem 29” bajkova na tržište u sezoni 2011. Upravo popularizacija „najnera“ je glavni razlog širenja priče i o 650b. Ova priča vrhunac dostiže u martu 2012. godine kada Nino Schurter osvaja svjetski XC kup vozeći 650b Scott bajk. da lije veči točak zaista pomogao Schurteru da osvoji naslov pobjednika to nikad nećemo saznati, ali je činjenica da je nakon toga eksponencijalno porasla potražnja 650b proizvoda (obručeva, guma, žica…) gdje je najviše profitirala kompanija Pecenti koja je i prva krenula sa ovim.
Danas je situacija takva da se prototipi svih ključnih komponenti za iduću sezonu prilagođavaju da mogu podržati novi standard. Fox, kao i večina drugih proizvođača suspenzija, odlučio je da svi bolji modeli vilica dolaze sa većom tolerancijom na promjer točka kako bi nesmetano podržali novi standard.
Kako se prebaciti na 650b standard?
Nakon čitanja o prednostima novog standarda, ovo je obično prvo pitanje koji čitaoci postavljaju. Odgovor je relativno prost, ali zahtjeva pomno istraživanje. Naime, 650b je standard koji je uveden da bude alternativa postojećim 26” bajkovima i ideja je da se u budućnosti samo točkovi mijenjaju bez intervencija na ramu i drugim komponentama. Ipak, da bi se ovo postiglo, potrebno je odabrati ramove i viljuške koje već imaju veći zazor do guma kako bi veći točkovi uopće mogli stati unutra.
Obično su za ovu konverziju pogodni ALM bajkovi sa viljuškama i ramovima prilagođenim za šire gume i više blata na njima. Sa novim točkovima se naravno gubi ta tolerancija na nakupljeno blato na gumama.
Također, zbog nižeg težišta novog bajka koji je sam po sebi viši, poželjno je da se odabere ram sa nižim bottom bracketom (BB) kako bi dodatna visina samo pozitivno uticala na performanse u krivinama i preko visokih prepeka (kako bi bilo što manje „krezavih“ zupčanika )
Kakav je osjećaj u vožnji?
Ne znamo 🙂 jer nismo vozili, ali sudeći po utiscima drugih i testovima dostupnim na interentu, očito se postiglo ono što se i htjelo- agilnost 26” i toelrancija na neravnine svojstvena 29”. Kao što se i na utrkama dalo primjetiti, biciklisti na 650b točkovima nisu zaostajali u kratkim ubrzanjima za 26” poput 29”. Veći i inertniji točak se očito kompenzira većom gaznom površinom i time većim gripom guma.
Na spustu pa, čak i na tehničkim dionicama, 650b je ponaša i bolje nego što se očekivalo. Veći/bolji grip točkova očito daje više sigurnosti vozačima u krivinama, a tu su i prepeke koje se sa isto hoda amortizera (kao na 26”) a većim promjerom točkova, mnogo lakše prelaze.
Nedostaci…
Glavni nedostatak novog standarda je to što će sigurno proći još dosta vremena dok ne zaživi toliko da bude lako dostupan svima koji su zainteresirani. Nažalost, tek je nekoliko proizvođača točkova i guma pored Pacentija koji su krenuli sa proizvodnjom novih komponenti. Ono što smanjuje nadu u budućnost 650b točkova jeste i rapidna popularizacija i razvoj 29” bicikala koji sad već čine znatan dio MTB tržišta.
Po svemu sudeći, sezona koja je pred nama bit će prelomna za ovu priču, a na sajmovima koji slijede vidjet ćemo koliko su se najveći brandovi zaista odlučili krenuti novim putem.
[wzslider]