Savjeti početnicima

URADI SAM: Čišćenje i podmazivanje bicikla

Za razliku od gradskih vožnji po asfaltu, odlazak biciklom u prirodu izložit će vašeg ljubimca mnogo težim uvjetima eksploatacije. Prljavština, prašina, zemlja ili blato gotovo su neizbježna pojava i malo kad ćete se s vožnje vratiti čistog bicikla. Iako su danačnji XC bicikli građeni uglavnom od aluminija i nehrđajučih materijala otpornih na vodu i nečistoće, ipak pojedini mehanički sklopovi traže redovno održavanje i podmazivanje. Često pitanje koje početnici postavljaju je: kako očistiti bicikl? U nastavku dajemo odogovor uz par zgodnih savjeta koji se tiću održavanja bicikla i što boljem stanju.


Čišćenje bicikla možemo podijeliti u tri faze: odmašćivanje, pranje i podmazivanje. Prva faza podrazumjeva odmašćivanje pogonskih elemenata bicikla i svih ostalih gdje je došlo do nakupljanja masnoće i prljavštine koja se na nju zalijepila. U prilogu je par slika zaprljanog lanca, kasete i pogona. Za odmašćivanje je najbolje koristiti specijalna sredstva poput WD40, ili u jeftinijoj varijanti petrolej. Još jeftinija varijanta (koju koristi i autor ovih redaka) jeste nafta. Odnos cijene nafte i petroleja je načešće 1:2 tako da je ušteda značajna.

Postupak odmašćivanja je jako jednostavan a podrazmjeva nanošenja malih količina nafte pomoću četke na dijelove koje čistimo. Ovoj fazi posvetite dovoljno pažnje jer je čistoća pogonskih dijelova jako bitna za njihov vijek trajanja i način rada. Odmašćivanje lanca je najkomplikovaniji dio ove prve faze. Ukoliko nemate tzv. “power link” kariku (karika pomoću koje se lanac može rastaviti bez ikakvog alata), onda preporučujemo detaljno čišćenje starom četkicom za zube i naftom. Ako pak možete rastaviti lanac, onda je najbolji metod mućkanje lanca u zatvorenoj posudi sa naftom, pri čemu se ovaj proces ponavalja sa novom čistom naftom i do nekoliko puta.
Napomena: prilikom odmašćivanja dobro vodite računa da nafta ne dođe do kočionih površina (rotori/obručevi i pakne) jer to može uzrokovati čak potpuno otkazivanje kočnica.

Drugi korak je pranje. Bilo bi lijepo koristiti šampon za automobil (izbjegavajte obične deterdžente koji djeluju abrazivno), toplu vodu i slično, no, najčešće se skidanje blata i prljavštine s bicikla vrši pranjem u obližnjoj autopraonici. Zbilja, voda pod pritiskom će efikasno odstraniti nečistoće s vašeg bicikla. Naravno, potrebno je obratiti pažnju na činjenicu da je riječ o visokom pritisku i malo odmaknuti prskalicu, naročito od guma i mekanih materijala (uostalom, i kod pranja automobilskih guma moguće je izrezati gumu mlazom vode). Ono na šta treba posebno obratiti pažnju jesu pokretni dijelovi bicikla gdje se nalaze kuglični ležajevi. Iako su zatvoreni sklopovi, ipak je moguće jakim mlazom utjerati čestice prašine u nabe (osovina i prateći dio točka) i pogon (centralni dio na koji su pričvršćene pedale). Večinu ostalih dijelova možete bezbjedno očistiti vodom. Nakon pranja, bicikl posušite krpom. Odaberite krpu koja ne ostavlja niti i ne osipa se.

Za podmazivanje možete koristiti vosak ili ulje. Vosak daje loše efekte na kiši i po izrazito hladnom vremenu, ali traje znatno duže. Nasuprot vosku, ulje traje kraće ali i bolje obavlja posao podmazivanja. Autor ovih redaka koristi obično ulje za motorne pile (npr. Lancol) koje daje izvrsne rezultate. Ono je dovoljno dobro za podmazivanje a nije toliko ljepljivo i ne skuplja previše prljavštine. Litar ovog ulja košta oko 7 KM i trajat će vam godinama. Radi lakšeg nanošenja ulja pokušajte nabaviti neku manju pumpicu ili plastičnu flašicu poput onih kakve su se koristile za podmazivanje šivaćih mašina. Nakon što naneste ulje na lanac, preporučujemo da višak ulja obrišete krpicom.

Iako ne postoji striktno propisano pravilo, lanac bi dobro bilo nakon svake vožnje očistiti od blata. No, ako vozite po suhom vremenu bez blata, pranje nije nužno. Standardni interval podmazivanja lanca je svakih 100-150 kilometara. Pored lanca i zupčanika, korisno je povremeno podmazati šiftere (prebacivače/ručice mjenjača), mjenjače, kočnice na mjestima gdje su pričvršćene za ram, kao i sve ostale sklopove koji se pomjeraju. Nekad je kapljica ulja dovoljna da eliminiše dosadno škripanje.

Održavanje bicikla je ključno za njegov dugovječan rad, ali i vašu sigurnost. Stoga posvetite dovoljno pažnje i ovom segmentu kako bi bavljenje brdskim biciklizmom bilo što ljepše i sigurnije.

mekee
Za život i provod zaradjuje kao programer. Vozi srebreni FS bajk i rijetko ga pere.
http://www.mtb.ba

13 Replies to “URADI SAM: Čišćenje i podmazivanje bicikla

  1. Super saveti. MTB svet je obasut reklamama i proizvodima za održavanje/?iš?enje bicikla koji su i po 4-5 puta skuplji od nekih sredstava koja jednako dobro obavljaju posao i koja se mogu na?i u prvoj prodavnici, na pijaci…

  2. Može, ako je za masnu kosu!;)
    Salim se, (ako fakat misliš ozbiljno…) probaj pa vidi, ja bih rekao da ne može jer mislim da ne moze bas odmastiti zaprljani bajk…

  3. a može li se sa WD-40 odmastiti lanac pošto nemam nafte a i nemam para da kupujem sada, a može li se lanac podmazati sa testerolom 100

  4. WD40 je svakako skuplja varijanta od nafte, a odradit ce posao mozda i bolje od nje. Osim toga, WD40 je i lubrikant, tako da nema potrebe da se podmazuje nakon ciscenja.
    Znaci
    1.nasprejati sa WD40 da se odmasti lanac i kaseta
    2.oprati bajk i dobro ga saprati
    3. posušiti i nasprejati sa WD40 za podmazivanje

  5. PS. testerol (ulje za podmazivanje lanaca motornih pila) moze umjesto ovog Lancola. Ipak, najbolje je koristiti neko ulje namjenjeno za sitno mašinsko podmazivanje ili baš ulje za bike lanac.

  6. Teško, sve dok je granicama normalnog pritiska iz baštenskog šlaufa, nema problema. Osim toga, nema ni potrebe za neki jak pritisak, voda treba samo da se sapere sapunica.

  7. očistio sam ga danas eno ga ko nov ko da sam ga tek kupio sjaji se sav

  8. WD40 moze da se koristi samo za odmascivanje i nakon toga je potrebno dobro oprati naprskane delove. Nikako ga ne koristiti za podmazivanje zato sto je invanzivan i dovesce do ostecenja delova na koje je nanesen.

  9. pozdrav…imam author bicikli, puno ga koristim i sa društvom odlazim na malo zahtjevnije terene…lanac i kazetu lako očisitm…i prednji zupčanik…al mi je blato ušlo u pogon (ono gdje su spojene pedale) i stalno pucketa…možete li mi pomoć kako da ga očisitm?? ako netko zna, neka pomogne, molim vas….

  10. eee probaj oprati na autopraonici biciklo ako je aluminijsko i onda odnesi  u ciklocentar neka ga podmažu jer najvjvjerovatnije pucketa da nije podmazano ili se kurbla odšarafala ako nisam upravu neka neko ispravi

  11. Imam problem sa prednjim amortizerom.ON uopste ne radi otvarao sam cepove i sipao naftu u njega pa tu naftu ispraznio ali opet nista ne znam sta da uradim i problem imam sa hrdjom ne znam kako da je skinem smirglao sam bike pa farbao ponovo ali opet na tu farbu dolaze te neke naslage hrđe nadam se da ce biti neka pomoc

Ostavi komentar

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.