Testovi bicikala i opreme

Garmin eTrex H – malo para, dovoljno muzike

Osnovne mogućnosti ovog početnog modela Garmin-a su GPS određivanje i snimanje trenutne lokacije te planiranje rute kretanja sa nizom tačaka i navigiranje po njoj. Odlikuju ga niska cijena, visoka optornost na vanjske uticaje (vlaga, voda, udarci…) te posjedovanje osnovnih funkcija jednog GPS-a. Uređaj je testiran po realnom scenariju korištenja u brdskom biciklizmu, a utiske pročitajte u nastavku.
Zahvaljujući firmi Navigo sistem bh iz Sarajeva koja je generalni zastupnik i distributer Garmin GPS uređaja, prateće opreme i softvera, na test smo dobili Garmin eTrex H, osnovni model Garmina namjenjen tzv. outdoor navigaciji.

Garmin eTrex tehničke karakteristike:

Navigacija:
– 500 ključnih tačaka (waypoints) sa imenom i ikonom
– 10 snimljenih tragova (tracks) sa opcijom povratka istim putem (trackback)
– 20 ruta sa najviše 125 tačaka
– putni kompjuter sa trenutnom, prosječnom i maksimalnom brzinom, odometrom i satom

Karakteristike GPS prijemnika:
– Prijemnik sa 12 paralelnih GPS kanala koji neprekidno prati signal do 12 satelita radi što preciznijeg lociranja
– Vrijeme lociranja: 15/45s (pri uključenom uređaju, prilikom uključivanja)
– Preciznost: pogreška lociranja do 15m- Dimenzije: 11.2 x 5.1 x 3.0 cm
– Masa:150 g sa baterijama
– Ekran dimenzija 5.4 x 2.7 cm i rezolucije 64x128px
– Kučište otporno na vodu i temperaturu od -15°C do 70°C.
– Napajanje: 2 AA baterije sa trajanjem do 22 sata (na testu oko 13-14 sati)

Na prvi pogled uređaj “siromašan” mogućnostima koje nude znatno skuplji modeli, opremljen samo sa osnovnim funcijama, činio se nedovoljnim za svoju namjenu. Međutim, nakom kratkog prilagođavanja na manji i bojama siromašniji displej u odnosu na bolje i skuplje modele, ovaj spartanski GPS se pokazao kao izvrstan za osnovno korištenje i navigiranje u prirodi. Naime, nakon dvije godine relativno intenzivnog korištenja Garmin 60csx i Oregon 300 navigacije, uvidjeli smo da najčešće koristimo opcije snimanja GPS loga dionice kojom se krećemo (track), ključnih tačaka na toj dionici (waypoints) te analizu tih podataka na računaru. Dodatno, kao pripremu za vožnju smo često kreirali planove kretanja ili rute (routes) na osnovu Google satelitskih mapa ili AdriaTopo karte. Kada nakon toga ponovo analiziramo mogućnosti eTrex-a, uviđamo da iako oskudan, ipak zadovoljava osnovne potrebe navigacije u prirodi i amaterskog geo-kešinga (eng. geocaching), tj. GPS snimanja stanja (staza) na terenu.

Iz dostupne printane i elektronske dokumentacije saznajemo da Garmin eTrex koristi visoko osjetljivi GPS prijemnik koji mu osigurava prijem čak i u gustoj šumi. Ovo smo provjerili i u praksi, a dodali bi da je testitani uređaj uspio odrediti lokaciju čak i u potkrovlju porodične kuće, daleko od otvorenog prostora. Dalje saznajemo da interna memorija uređaja nema mogućnost proširenja memorijskom karticom, ali ima mogućnost spašavanja 10 snimljenih tragova (tracks), 500 ključnih tačaka/markacija (waypoints) i 20 ruta (routes) sa po najviše 125 tačaka. Prevedeno na jezik običnog korisnika reći ćemo da je to sasvim dovoljno da na uređaj isplanirate i u potpunosti snimite jedno 7-dnevno avanturističko putovanje. Jedino što ćete morati mjenjati (ili dopunjavati) su AA baterije koje traju do petnaestak sati, zavisno od načina i učestalosti korištenja.

Od “vidljivih” karakteristika ovog uređaja vrijedi izdvojiti otpornost na vodu te generalno robusnu konstrukciju koja ulijeva povjerenje. Uređaj sa masom od svega 150 g i kompaktnih dimenzija sigurno neće smetani u ruksaku ili džepu jakne ili dresa. Dizajn ovog uređaja, kao i cijele eTrex serije jer koncipiran tako da se uređajem upravlja jednom rukom. Sa desne strane je dugme za uključivanje/isključivanje uređaja i pozadinskog osvjetljenja. Iznad se nalazi “page” dugme za izmjenu korisničkog ekrana i izlazak iz podmenija. Sa lijeve strane su dugmad “+” i “-” za zumiranje i kretanje po menijima. Ispod njih je i dugme “enter” za aktiviranje odabranih opcija.

Sa stražnje strane je gumirani poklopac spremnika za dvije standardne AA baterije do kojih, zbog dobre izolacije, također ne može doprijeti voda. Na vrhu se nalazi i gumom zaštićen utor za serijski kabl namjenjen komunikaciji sa PC-om. Serijski port polako postaje rudiment personalnih računara a na modernim laptopima je prava rijetkost. Stoga je ovo, po meni, glavna mana ovog uređaja. Iako se nedostatak porta lako nadoknađuje upotrebom adaptera, ipak bi bilo mnogo lakše da je na njegovom mjestu USB. Ukoliko pak koristite desktop računar, ovo nebi trebalo predstavljat poteškoću. Samo korištenje uređaja je intuitivno i korisnik će funkcijama ovladati za nekoliko minuta. Tipke su gumirane i tvrde pa ih ponekad treba jače pritisnuti, ispočetka ovo donekle smeta ali kasnije se korisnik lako navikne. Međutim, kako se radi o vodootpornom uređaju, ovo ne treba uzeti kao nedostatak. Logično, osim vode, ovom uređaju neće štetiti ni prašina. S druge strane, otpornost ovog uređaja na udarce i padove nismo testirali, ali smo ubijeđeni da mu ni oni ne mogu lako naškoditi. Naravno, ne preporučujemo da u cilju obaranja ove teze testirate na svom eTrex-u:)

Testiranje funcionalnosti Garmin eTrex H GPS uređaja smo osmislili kao demonstraciju njegove primjene u brdskom biciklizmu. Ideja je da se što jednostavnije pokaže kako uz malo ideje i volje možete odvoziti prelijepe vožnje koje vam savjetujemo na stranici www.mtb.ba ili koje sami osmislite. Prvi način je da sami isplanirate svoju vožnju. Za to preporučujemo korištenje programa Google Earth. Jedna od opcija ovog programa jeste i crtanje putanje (path). Uz pomoć nekog iskusnijeg, ili sami, isplanirajte trasu vožnje vašim omiljenim izletištem i iscrtajte je u Google Earth-u. Nakon toga je spasite (save place as) na računar kao .kmz ili .kml dokument. Također, .kml/.kmz snimak gotove staze možete preuzeti i sa stranici www.mtb.ba. Staze koje su sortirane po težini ili po planinama dobar su odabir i za početnike ali i napredne rekreativce. Kako .kml/.kmz fajlove ne možemo koristiti na Garminovim uređajima, potrebno ih je pretvoriti u čitljiv format, a preporučujemo GPX, i to u konkretnom slučaju GPX route. Ovo konvertovanje možete obaviti na web stranici www.gpsies.com/convert.do
NAPOMENA: Prilikom konverzije ne zaboravite reducirati broj tačaka na 125 ili manje (dodatne opcije – show options).


Proces kreiranja i snimanja rute na GPS uređaj (Google Earth->Konverzija .kml u .gpx->snimanje na GPS)

Dokument kreiran na spomenutoj web stranici se snima na računar, a potom i na GPS uređaj. U konkrenom slučaju za snimanje na GPS koristimo Garmin MapSource aplikaciju koja omogućava dvosmjernu komunikaciju računara i Garmin GPS prijemnika. Napominjemo da GPS uređaj mora biti uključen prilikom ovog transfera. Po završetku, na GPS prijemniku možemo pronaći isplaniranu rutu kretanja.

Korištenje isplaniranih ruta u praksi je prilično jednostavno. Potrebno je samo aktivirati navigiranje po gotovoj ruti i slijedit jednostavna uputstva na ekranima. Navigiranje je moguće od početne ka krajnjoj tački rute, ali i obratno. Upustva koja korisnik dobiva na ekranu u vidu kompasa sa strelicom kretanja i poruka o udaljenosti do slijedeće najbliže tačke su maksimalno pojednostavljena. Moguće je pratiti i ekran sa simboličkom mapom na kojoj je prikazana ruta kretanja. Mapa se može orijentisati ka sjeveru ili prema pravcu kretanja zavisno šta je kome razumljivije.

Ono što smo u ovoj fazi primijetili jeste povremena nepouzdanost elektronskog kompasa. Naime, manjak magnetnog kompasa ostavlja mogućnost određivanja smjera isključivo na osnovu GPS prijema. Kako on varira zavisno od okruženja, pouzdanost mu i nije jača strana. Međutim, prilikom navigiranja po isplaniranoj ruti spomenute smetnje ne mogu uzrokovat da odlutate za isplaniranog puta. Čak i nakon privremene “dezorijentacije” kompasa GPS će vas opet navoditi prema isplaniranoj ruti. Drugi komparativni nedostatak ovog uređaja u odnosu na naprednije i skuplje modele jeste altimetar (visinometar) koji nije barometarski nego također kalkuliše parametar nadmorske visine na osnovu GPS prijema. U poređenju očitanja visine na terenu sa onima koje daje Oregon 300, ne bi se reklo da će eTrex pogriješiti. Apsolutne greške su bile u granicama tolerancije (do max 1m), ali je na kraju ukupna greška visinskog profila uspona na cijeloj dionici bila preko 30%. Ovo je posljedica smetnji u prijemu GPS signala koje su uzrokovale oscilacije u očitanju visine. Zbog ovoga eTrex ne preporučujemo kao ozbiljan alat za geokeširanje terena. Za ove aktivnosti su ipak malo ozbiljniji i skuplji modeli poput Garmin eTrex Viste, 60csx ili serije Oregon.


Grafikon visine i kumulativni uspon na istoj dionici puta mjereno Garmin eTrex H i Oregon 300 uređajem

U konačnom, generalni dojam koji je ostavio testirani Garmin eTrex H je jako pozitivan. Početna sumnja u mogućnosti koje nudi prerasla je u blago zadovoljstvo onime što je pružio ovaj uređaj. eTrex H je dovoljan za amatersko navigiranje pomoću pripremljenih ruta i to radi odlično. Moguće je njime i snimati staze na terenu, ali će očitanja biti relativno nepouzdana. Sve u svemu, zbog pristupačne cijene (preporučena oko 230KM u paketu sa data kablom) ovo je odličan uređaj za prve korake GPS outdoor navigacije i geokešinga, a za malo zahtjevnije korisnike ipak preporučujemo naprednije modele Garmin-a.

Prednosti:
– niska cijena
– robustan dizajn
– jednostavnost korištenja
Nedostaci:
– serijski port
– manjak barometarskog visinomjera i kompasa
Dodatne informacije na:
NAVIGO SISTEM BH
Dalmatinska 4, 71000 Sarajevo
tel/fax: +387 33 226 223
e-mail: garmin@bih.net.ba
mekee
Za život i provod zaradjuje kao programer. Vozi srebreni FS bajk i rijetko ga pere.
http://www.mtb.ba

3 Replies to “Garmin eTrex H – malo para, dovoljno muzike

  1. Wow…stvano se zapitam koji ste vi to uredjaj testirali…e-Trex H ne sigurno. Greske u ocitanju visine do 1m? Kako li onda meni pokazuje pogesno nekad cak i do 60 m????
    “eTrex koristi visoko osjetljivi GPS prijemnik koji mu osigurava prijem čak i u gustoj šumi. Ovo smo provjerili i u praksi”? U praksi??? Ako gustom sumom smatrate livadu na kojoj ima pokoje drvo na svakih par desetaka metara onda je OK. Da ste ikad provjeravali u praksi znali bi da u sumi ne moze ni pomisljati o signalu…
    Ali dobro, razumijem da ste morali tako pisati…

  2. @Adnan
    Mislim da nije korektno na ovaj način komunicirati i iznositi neutemeljene tvrdnje. U samom tekstu stoje objašnjenja za sve vaše nejasnoće i nedoumice.
    1. greška u apsolutnom očitanju se ne mjeri u pokretu, u zemunici, kući, kanjonu i td, nego na otvorenom prostoru, u mirovanju i nakon kalibracije uređaja. U slučaju ovog teksta usporedili smo preciznost (podatak koji daje sam uređaj na osnovu “jačine” primljenog signala) ovog i Garmina Oregon 300. Preciznost Oregona je bila 6m a e-Trexa 7-8m. Dalje u tekstu stoji potvrda onog što govorite a to je da nedostatak barometarskog altimetra uzrokuje brojne oscilacije u kretanju i na kraju dobijemo veliku razliku u ukupnom usponu.
    2. O ovome sam govorio kada sam spomenuo nekorektnost u komunikaciji. Zar sam grafikon visinskog porfila ne govori puno o ovom testu? Zar u ovih testnih 35km i 1500m uspona nismo mogli proći kroz gustu šumu, pa čak i jedan malo kanjon? Čemu ovi neutemeljeni zaključci?
    Za vašu informaciju, ovaj test je obavljen na vožnji preko Zec planine i Vranice, na dionici Bakovići-Dernečište-Zec-Šćit-Vranica-Tovarište. Među snimljenim stazama ima i ova staza pa na Google Earthu možete vidjeti i konfiguraciju terena.

    I jedan subjektivni dojam: eTrex je pri uključivanju mnogo brže “hvatao” signal od Oregona. Na raznim internet forumima i portalima ovo pripisuju ovom “osjetljivom GPS prijemniku”. Mi nismo imali aparaturu ni zanje da ovo egzaktno izmjerimo pa nismo ni puno pisali o tome.

    Na kraju, istina je da je Garmin sponzor ove rubrike, ali srećom niko od nas ne živi od ovoga da bi se “prodavali za sitne pare” 😉

    Lijep pozdrav!:)

Ostavi komentar

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.