Iako mnogi vezuju bicikl za ugodne ljetnje dane, biciklizam je moguć gotovo tokom cijele godine. Nedavno nam je jedan čitalac postavio pitanje “Šta ste nosili od opreme?” misleći prvenstveno na garderobu potrebnu za vožnju u planini kad zavladaju hladnoće.Iskustva su, naravno, različita: ono što jednom biciklisti smeta, npr. hladnoća, drugom donekle odgovara; neko može voziti i kratkih rukava dok će drugi obući jaknu protiv vjetra… No, generalni stav bi bio da se treba pripremiti na iznenađenja, jer s planinskom studeni se nije šaliti.
Prva stvar koju preporučujemo prije odlaska na vožnju je praćenje vremenske prognoze. Naročito skrećemo pažnju na podatke o pravcu i snazi vjetra. Nije isto voziti bez vjetra, po sunčanom danu ili kad puše oštri sjeverac. Važno je, pri tome, imati na umu da su zimi jutra i večeri izrazito hladne, a tokom dana se može očekivati porast temperature. Na kraju, nije isto voziti u dubokoj šumi gdje ne dopiru tople sunčeve zrake ili preko livade, hercegovačkog krša i dr. gdje ste ipak izloženi kakvom-takvom suncu.
Ključ rješenja bi mogao biti u slojevitom oblačenju. Naime, praksa je pokazala da je dobro opremiti se s više slojeva odjeće i po potrebi, tokom vožnje, skidati nepotrebno. Dakle, praktično je obući kratki šorc i preko njega duge hlače koje imaju topli sloj. Tako ćemo ujutro ili u slučaju vjetra zadržati toplotu koju proizvodi tijelo, ali ako temperatura zraka poraste i postane nam vruće, hlače začas možemo skinuti i odložiti u ruksak. Kratki šorc većina biciklista posjeduje i koristi tokom ljeta, a za zimske dane poželjno je nabaviti duge, toplije hlače. Cijene se kreću od 50-tak km za “no name” proizvode kakvi se mogu naći u običnim prodavnicama sportske opreme ili u biciklističkim radnjama poput “Prizma sporta” u Sarajevu gdje smo vidjeli prilično solidne biciklističke zimske hlače, pa do nekoliko stotina maraka za vrhunske modele tipa Cannondale, Endura i slično. Postoje varijante širokih, klasičnih sportih panatalona za vožnju bicikla i biciklističkih tajica za zimu.
Biciklističke hlače, klasične i tajice
Gornji dio garderobe bi takođe mogao biti slojevit. Preko uobičajene majice kratkih rukava može se obući dres dugih rukava (obični ili topli, namijenjen zimskim uvjetima vožnje).
Savjetujemo na početku vožnje obući i jaknu dok se tijelo malo ne zagrije, a potom je skinuti. U ovisnosti o pojavi vjetra i visini temperature preko ovakve majice ćete obući biciklističku jaknu koja vas štiti od vjetra, tzv. windstoper. One se izrađuju poput obične kabanice i imaju zadatak da ne propuštaju vjetar, ali postoje i jakne s toplim slojem, slične “duksericama” ali namijenjene biciklizmu. Savjetujemo svakako nabavku jedne ovakve, mada je moguća i zamjena s danas sve popularnijim duksericama od “flisa”.
Primjer bicikliskičke majice dugih rukava i topla jakna/flis
Na kraju, za izrazito hladno i vjetrovito vrijeme, preko ovih gornjih slojeva ćete obući vjetrovku (windstoper). Dobro bi bilo da je od GoreTex ili sličnog materijala, po mogućnosti da ima i opciju skidanja rukava, jer ste tako “jednim metkom” postigli više pogodaka: zaštitili se od vjetra, moguće kiše, raskomotili skidanjem rukava… Ovu jaknu ćete često koristiti i ljeti jer spust s planine i ljeti zna biti prohladan. Uz to, jakna će vas zaštititi od udara granja po rukama i slično. Preporučujemo jakne u upadljivim bojama radi bolje vidljivosti.
Windstoper jakna za zaštitu od vjetra i kiše
Sa jaknom se priča o garderobi za hladne dane ni izbliza ne završava. Ruke je potrebno itekako zaštititi i tu pomažu jedino tzv. “full-finger” rukavice, odnosno one s prstima koje ne propuštaju vjetar. Bez njih spust je gotovo nemoguć, a hladnoća u prstima može u najgorem biti uzrok pada s bicikla.
Full-finger rukavice, tanje i deblje zavisno od namjene, za manje i više hladno vrijeme
Ovisno o sklonosti neki će biciklisti i glavu i vrat zaštititi “potkapom” preko koje oblače kacigu. Ovaj dio garderobe je poznat i pod imenom “balaklava”. Liči na kape kakve oblače vozači Formule 1 prije kacige, a uglavnom su od toplog materijala kakav je flis i slično. Postoje i modeli od tzv. coolmax materijala koji izbacuje znoj vani i pruža visok stepen prozračnosti. Uz “balaklave” možete kombinirati i kapu koja se nosi ispod kacige i topli štitnik za vrat.
Balaklava (podkapa) od coolmax maeterijala i toplija termo kapa za hladnije vrijeme
Studen se može uvlačiti i na noge. Za zimski period poželjno je imati dublje biciklističke patike. Idealno bi bilo da i one imaju GoreTex membranu jer tada noga diše ali će biti zaštićena od vode, kiše i sl. No, i obične patike te stopala i članke moguće je zaštititi specijaliziranim “navlakama” koje se često izrađuju od neoprenskog materijala. Izuzetno su lagane, štite od vjetra i vlage, a navlače se preko patika. Za one koji voze SPD ili slične sisteme pedala ostavljen je otvor na dnu ovih navlaka pa je moguće voziti i “ukopčanih” nogu u pedale.
Primjer duboke zimske obuće za takmičarski i rekreativni biciklizam
Termo navlake za obuću i namjenske zimske biciklističke čarape
Tekst: Emir Vučijak
Foto: Ilustracija, Adnan Bavčić
Svaka ?ast na ?lanku 🙂
Dobar clanak, definitivno.
Vazno je imati kavalitetan bicikl, kvalitetne komponente koje ce obezbijediti sigurnost i domet biciklisticke ture, medjutim isto tako je jako bitno imati kvalitetnu opremu.
Ovo govorim iz razloga sto je uobicajenio da se “skuplja lova” za sto bolje komponente na biciku, a ne vodi se racuna o onome sto moze zaista koristiti u planini.
U mom slucaju vise puta sam pravio kompromis tipa uzeti pouzdane, ali i ne najbolje kocnice i za razliku u cijeni kupiti npr. SealSkinz carape koje su mi do sada vise puta koristile.
Pokazalo se kao dobro rjesenje.
Svaka ?ast Emire. Odli?an i potpun ?lanak.
Super članak, evo još par dopuna iz Kanade…
Ruke se najprije zalede. Ja sam probao sve živo, debele, futrovane rukavice koje se koriste za snowmobiling, razne kombinacije tanjih i debljih biciklističkih rukavica, windstopper, itd, itd. Jedina stvar koja zagarantovano funkcioniše su tzv. “pogies” ili “moose mitts”, koje se montiraju na guvernalu. Komično izgledaju, ali se s njima komotno može voziti s tankim rukavicama ili golih ruku.
Noge su isto problem, i tu sam isprobao dosta raznih kombinacija, jedan, dva para čarapa, razne presvlake, obmotavanje cipela izolir trakom, itd. Doduše nikad nisam probao specijalizovane čizme tipa ovih Shimano ili Lake, ali jeftinije riješenje koje 100% radi je da obučeš normalne tople zimske čizme i da namontiraš DH pedale. U zavisnosti od terena, ako je klizavo ili zaleđeno, svakako ćeš se češće nego inače iskopčavati.
Pozdrav!
Alen, Toronto
gdje se može nabaviti ova oprema u mostaru?
za joe:
Mislim da u Mostaru trenutačno ne možeš nabaviti ovakvu opremu, al možeš pitati na http://www.xsport.ba, oni su iz Mostara i mislim da ovo mogu nabaviti i prodati.
Pozdrav iz Mo.