Testovi bicikala i opreme

Električni bicikli: Od egzotike do ekspanzije

Za mnoge bicikl nije samo sportski rekvizit za slobodno vrijeme nego i atraktivno alternativno prijevozno sredstvo. Pri takvom korištenju bicikla, dakle, kao alternative automobilu ili javnom gradskom prijevozu, užitak vožnje može smanjiti “kupanje u znoju”, što će posebno smetati pri odlasku na posao. Rješenje nude bicikli sa električnim pogonom – tzv. “pedelec” – koji bilježe takvu ekspanziju da vodeći zapadnoeuropski automobilski klubovi drugi put u pola godine organiziraju test E-bikea.

Za razliku od prošlog ispitivanja, u jesen 2009. godine, ovaj put je test vremenski dobro programiran – na početak biciklističke sezone. ADAC je testirao 10 modela različitih proizvođača, u cjenovnom rasponu između 600 i 3.800 eura.

Zaključak testa: Pet “pedaleca” može se ocijeniti “vrlo dobrim”, četiri su “dobra”, a najlošiji na testu još uvijek “zadovoljava”. Rezultat pokazuje da električni bicikli nisu više egzotični primjerci na cesti nego postoji širok i kvalitativno dobar izbor za svačiji ukus. Nova generacija E-bike modela nije pogodna samo za ležerno kretanje biciklista koji sporom vožnjom žele uživati u krajoliku. Naprotiv, električni bicikli zadovoljit će i sportski nastrojene “bikere” jer pružaju dosta užitka u vožnji.


Nova generacija E-bike modela nije pogodna samo za ležerno kretanje na dva točka nego će električni bicikli zadovoljiti i sportski nastrojene “bikere” jer pružaju dosta užitka u vožnji

Vrlo dobrim ocijenjeno je pet proizvoda (Flyer i:SY, Riese + Müller Jetstream, Kalkhoff Agattu XXL, Hercules Sport SL Lite, Winora Mionic de Luxe Alivio) kod kojih se električna podrška prilagođava snazi okretanja pedela. To je naročito bitno pri vožnji uzbrdo ili uz vjetar kada snažnije okretanje pedale dovodi do jače podrške električnog motora. Među ovim biciklima tri modela imaju imaju e-motor montiran na zadnjem točku, a dva u prostoru iznad pedala. Svih pet “vrlo dobrih” proizvoda krasi dobra završna obrada sa stabilnim okvirom te funkcionalno korištenje. Razlike su tek u detaljima. Zbir sitnih manjkavosti odredio je poredak pa je najbolje ocjene dobio Riese + Müller Jetstream. No, zbog atraktivne cijene i jednostavnosti korištenja, pažnju treba obratiti na drugoplasirani Flyer i:sy. Osim niže nabavne cijene samog bicikla i rezervne baterije, jak adut su neobične kompaktne dimenzije i izgled “a'la pony” sa malim točkovima što osigurava dobru ergonomiju i mogućnost smještaja u skoro svaki automobilski prtljažnik. Vožnja i korištenje su jednostavni čak i za neiskusne vozače, displej je pregledan i razumljiv, a hidraulična kočnica vrlo dobro dozirana. Jednostavno je i manipuliranje baterijom – montaža, demontaža, priključak na punjač. Jedini nedostatak: “šaltanje” je ponekad moguće samo dok je bicikl neopterećen.

Tehnički jednostavnije rješenje (ali manje ugodno u vožnji) je montaža motora na prednji točak. Kod takvih modela rad elektromotora prilagođen je frekvenciji okretanja pedala. Četiri modela dobila su ocjenu “dobar” (Schachner City Bike, Pegasus LiTec, Estelle Tour i Victoria Münster), dok je Sl-Zweirad Alu-Rex tek “zadovoljio”. U poređenju sa ostalim testiranim modelima, na Alu-Rexu ima dosta prostora za poboljšanja: bicikl i baterija su relativno teški, vozna autonomija mala. Osim toga, elektro-motor kasno odgovara na okretanje pedala, ne samo pri polasku nego i u vožnji. Postavljanje baterije je komplicirano, kočnice mekane, na svjetlosnom uređaju osjeti se otpor dok je aktivirana “dinama”. Međutim, i SI Alu-Rex ima dobrih strana: dobru završnu obradu i mogućnost punjenja baterije bez skidanja sa bicikla.


Rezultati usporedbe

Sam svoj majstor
Na naše prostore još nije došla “moda” električnih bicikala, ali su u susjedstvu sve češća pojava. U Hrvatskoj su naročito popularni električni bicikli nastali po principu “sam svoj majstor”, kupovinom i ugradnjom kompleta dijelova. Kit za samogradnju uključuje električni motor (od 400 KM), kontroler za motor (od 150 KM), baterije (olovne od 50 KM), kutiju za bateriju i punjač baterije. Naravno da u slučaju “ručnog rada” treba provjeriti kompatibilnost svih dijelova, ali i mogućnosti bicikla na koje se vrši elektro-nadogradnja.
Savjeti pri kupovini
– Od trgovca tražiti da pokaže što više marki bicikla sa različitim pogonskim konceptima.
– Prije kupovine trgovcu objasniti gdje će se E-bike najviše koristiti – na kratkim ili dužim relacijama, na strmim ili ravnim stazama, za sporu ili sportsku vožnju. Obavezno zatražiti i probnu vožnju jer “pedelec” nije mala investicija.
– Obratiti pažnju na ergonomiju: visinu okvira i udobnost sjedenja. U zavisnosti od dužine vožnje, voditi računa o savijenom ili uspravnom sjedenju.
– Prije kupovine prostudirati korisničko uputstvo. Pruža informacije o garantnim rokovima za E-bike i bateriju, maksimalnom opterećenju i teoretskoj voznoj autonomiji. Ipak: Teoretski podaci mogu se znatno razlikovati od situacije u praksi.
Članak preuzet iz novog broja automobilističkog časopisa AUTO PLUS
mekee
Za život i provod zaradjuje kao programer. Vozi srebreni FS bajk i rijetko ga pere.
http://www.mtb.ba

Ostavi komentar

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.