U suradnji sa bike shopom Gir i kompanijom Ashima,uradili smo test njihovih standardnih pakni. Na testu smo imali dvije vrste pakni : semi metal i sintered, tj. dva najzastupljenija tipa kočionih smjesa. Test je rađen na Avid Elixir R kočnicama sa 203/203mm rotorima. Iako su to po specifikacijama XC kočnice,korištene su na DH biciklu, čime je test išao puno brže i dao još vjerodostojnije podatke.
Pakne su vožene u svim vremenskim uslovima(kiša,blato,voda,suho i prašnjavo) a kočnice su prije početka testa odzračene i promjenjeno je ulje,da bi imali tačne podatke. Jedan dio testa je urađen i na utrci Valteru 3,tako da su pakne prošle takmičarski test,sve uslove i sve stepene opterećenja.
Semi Metal pakne
“Crne“ Ashimine pakne,koje preporučuju za sve vremenske uslove. Ovakve original Avid pakne(a i pakne dosta drugih proizvođača) i ne pokazuju baš neku moć te sa njima kočnica gubi „ugriz“ poslije malo dužeg korištenja,a samim tim i konačnu snagu. Sa Ashimom to nije tako. Uradili su tačno ono što je mnogo Avidovih korisnika htjelo. Kočnica više nije „sticky“,dobila je finih 15% na ukupnoj snazi i odličnu otpornost na temperaturu,zahvaljujući odličnoj smjesi. Test po blatu i po mokrom terenu je donjeo još bolje rezultate u odnosu na original Avid pakne(i neke druge). Svi se sjećate kako Avid počne da škripi po mokrom,a nekada i po suhom,čisto sam od sebe. To se više ne dešava osim dok rotor ne prodje jedan krug po paknama,tj.dok se sa njega ne skine višak vode. Dalje kočenje je manje-više bez škripe . Tu je i dalje standardni zvuk metal-rotor koji jedva daje doznanja da se kočnica ipak koristi. Kočnice su i u tim uslovima zadržale skoro iste karakteristike kao i po suhom,što me dosta iznenadilo. Očakivao sam ipak lošije rezultate. Performanse original Avidovih pakni su drastično padale u mokrim i zaprljanim uslovima te su kočnice postajale skoro neupotrebljive za ozbiljniji spust. Poslije takvih rezultata,bio sam siguran da će izdržati i višestruko pregrijavanje koje do sada nisu preživile ni jedne pakne. Bar ne na Elixiru i bar ne bez drastičnih promjena u performansama. Svaka kočnica,a ponajviše Avid je sklona(op.aut. manje-više) „naticanju“ kada se pregrije. To se dešava slijedećim redoslijedom : pakne dodiruju rotor,trenje između rotora i pakni stvara toplotu koja se kroz pakne prenosi na klipove,sa klipova na ulje,koje se uslijed toplote širi i nastaje famozno „naticanje kočnice“. Sa ovakvom Ashima smjesom,to je drastično smanjeno. Čak za 50%. Pakne se puno brže hlade,tako da uz pametno korištenje,ovaj postotak može otići još više u vašu korist. A sa svim tim,pakne se troše znatno sporije nego originalne.
U konačnici,kočnica radi puno bolje! Brže reaguje sa više osjećaja na ručici uz veliko povećanje ukupne snage. To sve rezultira manjim utroškom energije pri kočenju što se plaća puno skuplje od para pakni.
Sintered pakne
Testirane su u potpuno istim uslovima kao i Semi Metal pakne. Ashima navodi da ovu smjesu prave za veoma često korištenje,korištenje pod velikim opterećenjem i u svim vremenskim uslovima,te da su idealne za takmičare. Za ovakve pakne,Ashima je patentirala nešto sasvim novo.
Riječ je o ISO Thermal dijelu pločice,na koji se lijepi smjesa. ISO Thermal dio je napravljen od posebnog materijala,lakšeg od aluminijuma,koji ima termalnu provodljivost manju od zraka i koji može da se održi i na 1000C. Služi kao termalni izolator i ne da da se toplota sa pakni prenosi na klipove,te samim tim tzv.naticanje kočnice je smanjeno na minimum a performanse povećane na maksimum. Takodjer,ovom tehnologijom se produžuje vijek trajanja same kočnice,kao i pakni.
Odmah pri prvom spustu,primjetila se razlika u odnosu na originalne pakne(i pakne drugih proizvođača). Ukupna snaga se povećala za sigurnih 20%. Trebalo mi je dosta vremena da steknem osjećaj i da se uopšte naviknem da Eliksir može da radi tako dobro. Na mokrom i blatavom terenu,kočnice su radile isto kao i po suhom. Bez škripe i ljepljivog osjećaja na ručici. “Grizle“ su čak i bolje nego Semi Metal pakne što me par puta dovelo u nezgodnu situaciju(op.aut. let preko upravljača,proklizavanje prednjeg točka i prekomjerno kočenje). Kada se stekne osjećaj,shvatite da imate potpuno drugu kočnicu. Rade vrlo jednostavno. Pritisni,zakoči,pusti. Radnu temperaturu dostižu vrlo brzo i oko nje se drže većinu vremena. Imaju eksponencijalan rast snage u odnosu na temepraturu,te su vrlo predvidive,što je veliki plus u takmičarskom svijetu,a i za nekoga ko želi da mu kočnica jednostavno koči! Iako Sintered smjesa u sebi sadrži više od 60% metala,pakne se ne pregrijavaju,te vazda ostaju u funkciji. Radi nepregrijavanja,produžen je vijek trajanja pakni,a i samih kočnica,jer temepratura ne dopire do klipova što čuva dihtunge od rasušivanja i klipove od habanja,a kočnici daje bolje performanse.
Sa ovakvom smjesom,dobijate 20% jaču kočnicu,puno bolji osjećaj na ručici,puno manje trošenje pakni i produžen vijek trajanja kočnice.
Još jedna velika prednost Ashime u odnosu na većinu drugih proizvođača je ta,da kada stavite njihove pakne(ili rotor),sve je već spremno za korištenje i ne treba ih spaljivati da bi radile. Dovoljno je 100 m da bi sve leglo na mjesto i spremni ste za avanturu.
Ashima u svojoj ponudi pakni ima i kombinaciju svake smjese sa aluminijumskim ili čeličnim pločicama. Pošto je test bio na DH biciklu i kočnice su bile pod velikim opterećenjem,izabrali smo čelične pločice. Još jedan od razloga zašto smo izabrali čelične pločice je jer Avid ne trpi prenošenje toplote na klipove,a sa Al pločicama se to dešava puno brže i puno češće. Ali za XC,lakše varijante spusta ili za težinske freakove gdje su Al pločice lakše za 30% od čeličnih,to je vrlodobra varijanta,pogotovo sa nekim jačim modelom kočnica.
Takodjer,postoji još jedna prednost Ashime. U ponudi imaju i tzv.SOS smjesu pakni,gdje mješaju Sintered,Organic i Sintered smjesu na jednu pločicu i dobijaju najbolje iz oba svijeta.
Nije to ništa novo u proizvodnji pakni,ali od sada je dostupno i u BiH. O Sintered smjesi ste imali priliku čitati u ovom testu. A ukratko,organska smjesa je smjesa koja ima najbolje performanse po hladnijem vremenu ,koja nikada ne stvara buku i koja najbolje koči na početku kočenja,dok kasnije snaga eksponencijalno opada sa temepraturom,što daje vrlo loše rezultate pri zahtjevnijem kočenju. SOS bi mogla biti vaša idealna kombinacija ukoliko vozite čitavu godinu,pa čak i po hladnijem vremenu,a i želite da vam pakne traju dosta duže nego trenutne. O SOS-u ćete čitati u narednom testu.
Test&Tekst: Saša Abazović – Nvo Horizont/Krdo Crew/Zlatni Medvjed